perjantai 3. lokakuuta 2014

Perjantaipurtavaa: Ihana vuokaleipä


Äitien tekemää ruokaa. Sitä on minun tapauksessani tämä ihana pull-apart -leipä. Elokuun alussa juhlimme isäni syntymäpäiviä rapujuhlien merkeissä, ja alkuruoan kanssa äitini oli leiponut tätä ihanaa vuokaleipää. Muutaman kerran olen tehnyt tätä itsekin, ja muutamassa blogissakin olen ohjeeseen jo törmännyt. Äitini bongasi reseptin Arla Ingmanin mainoksesta, mutta tämän viikon uunituoreessa (heh,heh..) Kotivinkissäkin näyttää olevan ihana ohje vastaavaan leipään.


Minä tein leipää varten pitsataikinan, jonka kaulitsin neliön muotoiseksi. Täytteeksi levitin purkin maustettua kermaviiliä ja vajaa kaksi desilitraa juustoraastetta. Taikinan leikkasin taikinapyörällä neliöiksi, ja ladoin päällekkäin leipävuokaan. Päälle ripottelin vielä vähän juustoa, ja paistoin 200 asteessa noin 20 minuuttia. Kotivinkin reseptissä vuokaleipään laitettiin täytteeksi tuorejuustoa, aurinkokuivattuja tomaatteja ja timjamia, mutta Pinterestissä olen nähnyt täytteenä ihan kaikenlaista, mitä pitsaankin voisi laittaa.


Tämä on helppoa, ja todella hyvää, suosittelen kokeilemaan! Seuraavaksi ajattelin itse kokeilla täytteeksi valkosipulia, voita ja persiljaa. Voisi maistua hyvältä punaviinlasin kaverina :)

Oikein hyvää viikonloppua sinulle!

2 kommenttia:

  1. Oioi kun näyttää herkulliselta! :-P Pitääpäs vinkata miehelle, hän kun on meidän leipäexpertti ;-)
    Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on kyllä herkkua, ja onhan se nyt aika ihanaa, kun leipää saa vain repiä :) Kiitos, hyvää viikonloppua myös sinne!

      Poista